Dysgrafie

je porucha učení charakterizovaná výraznými obtížemi při písemném a grafickém vyjadřování myšlenek. Logopedi popisují dysgrafii jako poruchu pravopisných dovedností. Pravopisné chyby jsou pravidelné, protože se tyto chyby těžko učí. Lidé s dysfázií mají potíže se správnou výslovností slov i s jejich psaním. Prevalence v dětském prostředí se pohybuje od 20 do 60 %.

Druhy dysgrafie

1.    Dyslektická dysgrafie – největší potíže činí hláskování slov. Je narušeno fonematické vnímání a schopnost fonologické analýzy.

2.    Motorická dysfagie – největší potíží je přepisování a opisování. Slabě vyvinutá motorika rukou, případně oslabený svalový tonus.

3.    Prostorová dysgrafie – největší obtíží je orientace v pracovním listu, sledování řádků. V tomto případě jsou narušeny schopnosti zrakově-prostorového vnímání.

Příznaky dysgrafie:

1.    Dobré verbální schopnosti, slabé schopnosti psaní;

2.    špatně čitelný rukopis;

3.    Časté mazání písemných záznamů;

4.    Zvláštní poloha těla při psaní;

5.    Zvláštní umístění papíru při psaní;

6.    Změny sklonu, velikosti, výšky, tvaru písmen;

7.    Interpunkční znaménka se nepoužívají nebo se používají jen zřídka;

8.    Změněno používání velkých a malých písmen (chybí důslednost);

9.    Neúplná slova;

10. Chybějící písmena ve slově, chybějící slova ve větě;

11. Mezi slovy, písmeny není stejná mezera;

12. Zvláštní způsob držení pera, tužky;

13. Přepisování textu působí potíže.

Usnadnění procesu učení:

1.    Umožněte ústní odpověď;

2.    Nechte úkol napsat na delší dobu;

3.    Připravte pracovní listy, abyste snížili množství písemných prací;

4.    Nekomentujte úhlednost a estetiku práce na článku;

5.    Najděte si pohodlné pero, tužky;

6.    Zajistěte kvalitní osvětlení;

7.    Písemnou práci dělat na počítači;

8.    Písemné práce nahradit kresbami, náčrty (tam, kde je to možné);

9.    Nahradit písemné práce zvukovým záznamem;

10. Vytvořit systém slovních zkratek;

11. Plánujte krátké a pravidelné konzultace;

12. Vyjadřujte pozitivní posílení pro nejmenší růst;

13. Častěji odpočívejte na prstech;

14. Vypracujte cvičení pro odpočinek prstů;

15. Trénujte jemnou motoriku.

Co-funded

Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evroské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA). Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.