je vlastnost mozkové funkce a vývoje, která vzniká v důsledku poruchy procesu zpracování jazykových informací. Pro člověka je obtížné naučit se plynule a bez námahy číst. Včasná diagnóza má velký význam. Dyslexie může být vrozená nebo získaná po různých neurologických onemocněních, například po mozkové mrtvici. Dyslexie je charakterizována dysfunkcí normální levé hemisféry.
Typy dyslexie
1. Fonologická dyslexie (sluchový typ)
Příznaky
1. Obtíže při učení vztahu mezi písmeny a hláskami;
2. Obtíže s dělením a spojováním hlásek v jednom slově;
3. Čte a dělá mnoho chyb;
4. Snaží se uhodnout koncovky slova;
5. Text čte rychle;
6. Obtíže s pochopením významu textu;
7. Obtíže při vyslovování dlouhých slov;
8. Snaha zapamatovat si slova podle jejich vzhledu.
2. Ortografická dyslexie (vizuální typ)
Příznaky:
1. Obtíže při zapamatování tvaru a vzhledu písmen;
2. Nepoznává slova;
3. Text čte pomalu;
4. Oči se rychle unaví, slzí.
Usnadnění procesu učení:
1. Organizujte pravidelné (každodenní) a krátké (15 minut) konzultace;
2. Nenuťte čtení nahlas před publikem;
3. Používejte barvy pro lepší vnímání textu;
4. Zmenšete množství textu;
5. Používejte větší písmena;
6. Zvýrazněte hlavní myšlenku v textu;
7. Aby pohled nezabloudil na jiný řádek, umístěte na konec řádku, který se má číst, například pravítko, bílý list papíru apod;
8. Dodržujte ticho;
9. Buďte trpěliví, na dítě nespěchejte;
10. Podpůrná osoba čte text nahlas;
11. Čtení v malých skupinách;
12. Společné čtení textů;
13. Nácvik fonémů (hlásky, slabiky, slova, krátké věty);
14. Vizuální rozpoznávání slov;
15. Učit, že gramotnost má mnoho výhod;
16. Učit, že čtení je zajímavé;
17. Číst tematickou literaturu, která dítě zajímá;
18. Vytvářet piktogramy, kresby k textu;
19. Využívejte nejen zrak a sluch, ale také hmat;
20. Nahrávejte zvukové záznamy výukových materiálů (CD apod.);
21. Vyhledávat alternativní způsoby získávání informací (televize, zvukové knihy, muzea, výstavy, filmy atd.);
Dostupnost knih.