Porucha ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)

byla poprvé identifikována na počátku 20. století. Příznaky tohoto syndromu nejsou u všech lidí stejné. Hyperaktivita je obvykle vyšší u dětí než u dospělých.

 

ADHD lze rozdělit na tři typy:

1) Nepozornost – neschopnost udržet pozornost a soustředit se na úkol;

2) Hyperaktivita – zvýšená aktivita nebo neaktivita;

3) Impulzivita – jednání bez přemýšlení;

4) Často se všechny tři typy vyskytují ve smíšené kombinaci.

 

V případě syndromu ADHD je velmi důležitá včasná diagnóza, aby bylo možné pochopit, že chování dítěte souvisí s jeho neschopností soustředit se, a ne s drzostí, nezdvořilostí. Je velmi důležité poradit se s odborníky – psychologem, psychiatrem, lékařem.

 

V současné době není přesně zjištěno, proč někteří lidé trpí syndromem ADHD, mezi možné příčiny patří úrazy hlavy, komplikované prenatální období, alkohol, drogy, kouření, toxiny v životním prostředí, zvýšený stres, předčasný porod, genetické predispozice, traumatické zážitky atd.

 

Individuálním posouzením každého případu je možné nasadit vhodnou medikaci, která v případě ADHD pomáhá (pokud ji doporučí odborníci a rodina ji akceptuje).

 

Typy ADHD

- Porucha pozornosti s hyperaktivitou (má aktivitu)

 

Příznaky ADHD lze snadno vypozorovat, protože dotyčný se chová aktivně. Během vyučovacího procesu musí učitel tyto děti napomínat a často je žádá o dodržování pořádku a ticha.

 

ADHD se známkami aktivity:

1) Spousta neopatrných chyb;

2) Je obtížné udržet pozornost po dlouhou dobu;

3) Během rozhovoru se zdá, že současně slyší vše, co se děje kolem něj, je rozptýlený;

4) nedokončí úkol nebo je konec úkolu nedbalý;

5) Neustále se pohybuje, hýbe nohama, rukama, je neklidný;

6) Rád riskuje, zajímá ho vše nové, neznámé;

7) Nevšimne si své chyby, hledá viníka v jiných lidech;

8) pomalu se učí ze svých chyb;

9) je upovídaný, vyrušuje ostatní.

 

- Syndrom deficitu pozornosti bez hyperaktivity (bez aktivity)

Příznaky UDHS se obtížně pozorují, protože není patrná žádná aktivita. Těmto lidem se říká "snílci". Učitelům nepůsobí potíže při vyučování, protože dítě nenarušuje výuku.

 

Příznaky UDHD bez aktivity:

1) Obtíže s udržením pozornosti na jednom objektu;

2) Obtíže s organizací každodenních úkolů, dodržování plánu;

3) Menší dráždidla odvádějí pozornost;

4) Často si hraje s okraji oblečení, vlasy, prsty;

5) Ztráta osobních věcí;

6) Zapomeňte na dohodu;

7) Někdy máte pocit, že vás dítě neslyší, jako by bylo v jiném světě;

8) Hluboce prožívá výčitky, je často smutný;

9) Dostáváte se do nepříjemných situací častěji než ostatní;

10) Nápadně špatný rukopis;

11) Informace se čtou pomalu;

12) Nízké sociální dovednosti, málo přátel;

13) Věří, že za všechno může, má pocit méněcennosti;

14) Dítě je poměrně tiché, rádo zaujímá pozici pozorovatele;

15) Obecně slušní, upřímní, společensky založení a kreativní lidé.

 

Usnadnění procesu učení:

1) Před vyslovením žádosti navažte oční kontakt, aby dítě dospělou osobu slyšelo;

2) Naučte se vyhýbat ostrým sporům a konfliktům;

3) Hledejte kompromis, dohodněte se na požadovaném výsledku;

4) Vyhněte se srovnávání;

5) Poskytněte podporu v těžkých chvílích;

6) Mluvte o emocích, naučte je rozpoznávat – hněv, strach, pocit viny atd.;

7) Ponořit se do potíží dítěte, nehledat viníky, ale hledat řešení;

8) Vyjadřujte lásku, navazujte citový kontakt;

9) Povzbuzujte, posilujte sebedůvěru;

10) Nepoužívejte odměnu za dobré chování dítěte;

11) Uveďte příklad správného chování;

12) Zajistit ticho a klid během procesu učení;

13) Dávejte krátké, srozumitelné a velmi konkrétní pokyny;

14) Věnujte více času čtení, psaní a dalším činnostem;

15) Trpělivě vyčkejte, až dítě jasně zformuluje svou myšlenku;

16) Snižte množství domácích úkolů;

17) Chvalte za úspěchy;

18) Snižte hluk, počet lidí v okolí;

19) Během výuky umožněte dětem pohyb;

20) Dávejte jim úkoly, ve kterých jsou dobří a které jim přinášejí radost.


Scientific Literature Links

Co-funded

Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evroské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA). Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.