je výrazná obtíž při učení se číselným vztahům a matematickým operacím.
Příčinou dyskalkulie jsou biologicky podmíněné zvláštnosti zpracování informací. Porucha obvykle ovlivňuje osvojení základních početních dovedností (počítání, odčítání, násobení a dělení). Mnohým lidem působila matematika potíže již v prvních letech školní docházky, ale jsou lidé, pro které to není jen obtíž, a přestože věnují hodně úsilí, nedokážou se látku naučit jako ostatní lidé. Důvodem jsou zvláštnosti mozkové činnosti, se kterými se člověk rodí. Podle odborníků postihuje dyskalkulie asi 3 až 6 procent populace.
Příznaky dyskalkulie:
1) Obtíže se zapamatováním číselných symbolů;
2) Obtíže při učení se posloupnosti (čísel, měsíců, dnů atd.);
3) Zúžený rozsah pracovní paměti;
4) Obtíže při automatizaci základních matematických operací;
5) Neudržitelná pozornost;
6) Zúžený rozsah pozornosti;
7) Obtíže s pochopením matematických pojmů;
8) Potíže se zrakovým prostorovým vnímáním;
9) Mnoho negativních myšlenek při přemýšlení o matematice;
10) Obtíže s přepínáním z jedné činnosti na druhou.
Usnadnění procesu učení:
1) Podporujte pozitivní přístup;
2) Organizujte pravidelné a krátké konzultace;
3) Studujte v malých skupinách;
4) Nabídněte výuku ostatním dětem;
5) Všímejte si pozitivní dynamiky;
6) Těšte se ze společného pozitivního růstu;
7) Objevujte silné stránky člověka;
8) Nespěchejte s učením látky;
9) Ujistěte se, že dříve naučená látka zůstala v dlouhodobé paměti;
10) Posilujte verbální informace vizuálním materiálem;
11) Připravte si a používejte připomenutí (např. tabulky sčítání, odčítání, násobení a dělení);
12) Trénujte sluchovou paměť;
13) Zajistěte delší a častější přestávky na odpočinek pro děti s problémy se soustředěním;
14) Konzultace speciálního pedagoga;
15) Výuka základních činností;
16) Naučit vizualizovat činnosti tak, aby to člověku pomohlo zapamatovat si danou činnost.